Свято Богоявлення Господнього на Стрийщині

19 січня, в день свята Богоявлення Господнього Преосвященний владика Тарас (Сеньків), Єпарх Стрийсь­кий очолив Архиєрейську Божественну Літургію у ка­тедральному храмі Успіння Пресвятої Богородиці м. Стрий та звершив чин Великого водосвяття.

Звертаючись до присутніх з проповіддю, владика Тарас роздумував над богословським змістом свята, зазначивши, що «святкуючи Богоявлення під час хрещення Христа Спасителя в Йордані від Івана, ми духом торкаємося не лише самої історичної події, але й її глибинної суті – спасіння первозданного Адама, а в Адамі – всіх його нащадків. Тому “у водах Йорданових сьогодні” усі ми, земні потомки Адама, святкуємо у торжестві Богоявлення початок свого відкуплення. Сьогодні Господь розпочинає свою спасительну жертву, яка великоднього ранку назавжди відновила єдність людини з Богом».

Розважаючи над сим­волікою води, яка тісно по­в’я­зана зі святом Бого­яв­лення, владика Тарас заз­начив: «Згідно з біблійним розумінням, вода – це головний і первісний елемент світу, який неначе представляє все створіння та його буття в часі. При створенні світу Дух Божий, що ширяв над водами, наповнював його своєю життєдайною силою. Але від тоді, коли непослух Адама позбавив його Божої близькості, води Йордану стали алегорією потоку часу швидкоплинного нашого життя у руслі історії, часу наповненого людською трагедією, спричиненою гріхом та провиною за нього. Божий Син, вступає у цей брудний потік часу історії людського життя, щоб взяти на себе усю його гидоту і прокляття гріха та так повернути життю дану йому при створенні джерельну непорочність. Тому, для нас освячена Йорданська вода назнаменовує відкуплення людини, а разом з цим повернення створінню його первісного змісту. Християнська традиція прирівнює Йорданську воду до причастя Євхаристії: вона назначує нашу єдність з Богом і в Бозі».

Продовжуючи, єпископ наголосив, що «спасенне упокорення Божого Сина під час хрещення, внутрішньо пов’язує три основні знамення у Його житті – вертеп, де Він народився, води Йордану, де Він хрестився і глибини підземні, куди Він зійшов після хресної смерті, долаючи ворота Аду. Хрещення Ісуса є по суті вже пасхальною подією, бо поява Святого Духа і голос Небесного Отця започатковують шлях Його публічного служіння як «світла світу», і провадять аж до хреста, на якому довершується остаточне визволення людини від влади смерті».

«Ісус, який посідає повноту Божества, став людиною, щоб бути співучасником життя кожного з нас та творити спільно його історію. Тому подія Богоявлення є водночас знаменням присутності Христа у течіях часу нашого сьогоднішнього життя. Він, улюблений Єдинородний Син Небесного Отця, щедро дарує гідність дітей Божих тим, хто відкривається та з вірою приймає Його слово. А нашим провідником до відкритих Богом небес стає смиренність Івана Хрестителя, з якою він хрестить Ісуса: дорогою до неба є послух Тому, хто у Йорданських водах звершив усю справедливість Божу».

Завершуючи проповідь владика Тарас закликав присутніх: «Приймімо ж сьогодні і ми слово про Богоявлення з цією освяченою йорданською водою як дійсність нового, Христом приготованого часу спасення; як вилиття Божої благодаті, що здатна відновити в нас первісну джерельну непорочність, якщо дозволимо Спасителеві увійти в течії нашого життя та засвітити в ньому світло Богоявленням запевненої вічності».

По закінченні Літургії розпочалося Велике Йорданське Водосвяття, до якого долучилися священнослужителі парафій міста Стрия. Після Водосвяття, владика Тарас привітав усіх присутніх зі святом Господнього Богоявлення, закликавши не забувати про благодать отриману під час хрещення. «Йорданська вода є знаменням і пригадуванням нашого хрещення. Наше хрещення – це покликання до єдності з Богом, до правдивого християнського життя. З цією святою йорданською водою приймімо свідомість свого християнського обов’язку – бути Христовими, віднайти у своєму житті час для Бога. Бажаю усім нам сьогодні разом з Іваном Хрестителем стати свідками того, що єдиним хто дає життя і відкриває людині небо є Христос. Тільки живучи з Христом ми зможемо жити в правді». А на закінчення єпископи та священики окропили вірних Йорданською водою.

Традиційного водосвяття на березі річки Стрий цьогоріч не було. Та сотні стриян прийшли у цей день на центральний пляж, щоб за давнім звичаєм зануритися у воду.

Загалом в усіх селах Стрийщини відбулося Йорданське водосвяття. Особливим і піднесеним воно було у тих населених пунктах де є водойми. У с. Лисовичі Храмове свято Водохреща поєднали з ще однією неординарною подією – 307 річницею святині села церкві Богоявлення Господнього.  Величний празник видався урочистим та святковим.

Уже традиційно та неординарно відзначають Водохреща у с. Кавсько. Після Богослужіння в церкві всі парафіяни та багаточисельні гості сходяться на берег річ­ки на «М’ясо-Фест». «Свято від­бу­лося! Дякую всім, хто допомагав і всім, хто не заважав! Облаштування території, дрова, озвучення, десятки мангалів, приготування м’яса – до всього цього і не тільки доклалося чимало людей. Дякую всім за цей день, особливо нашим спонсорам агро-комплексу «Галичина-Захід». 200 кг м’яса, 50 кг ковбасок і все просто за «дякую»! Таке можливе тільки на «М’ясо-Фесті» у Кавську», – розповів парох села о. Олег Кобель.

І до теми Водохреща цікаві думки з Інтернету від Романа Демиша.

Йорданська Вода – то не є «магічний еліксир». Немає логіки ниряти в ополонку раз на рік на Водохреща – і не ходити в храм на недільні богослуження! Таке купання-моржування поможе рівно стільки – «як мерлому кадило». Свята вода дійсно може ЗЦІЛИТИ душу і тіло, але важливо омитись від причини зла – від гріха – очистивши душу від гріхів у Тайні Покаяння, повернувши їй хрещальний стан! І вже тоді, з вірою просити зцілення тіла.

Немає змісту пити свячену воду, а не причащатися Євхаристійного Христа! Не причащатися Того – хто є Водою Життя. Ми причащаємося свяченою йорданською водою – як символом життя. Правдивим Життям і дателем життя є Той, хто увійшов у води Йордану. Немає сенсу окроплювати наші домівки свяченою водою і продовжувати ненавидіти і творити чвари у наших родинах! Від освячення домів – ситуація в сім’ях не зміниться, якщо не будемо любити одне одного.

Той, хто нагим ввійшов у Йордан просячи хрещення від Івана – упокорився, прийнявши вид слуги, показуючи нам як ми маєм жити між собою. В покорі серця. В служінні. В любові.  Вода вже точно не буде цілющою для тих, хто зціпивши зуби, буде пхатися, штовхатися, і зневажати тих, хто стоїть у черзі перед ним, щоб набрати воду першим. Так хіба гріха можна заробити.

 

Наталія КАРПЕНКОВА

(за матеріалами Стрийської єпархії та Інтернет ресурсів).

Фото із соцмережі.

Також у народі є багато прикмет на 19 січня, по яких можна передбачити, яким буде рік.

Прикмети на Водохреща

* Якщо все небо буде похмурим, то всякому хлібу родитися добре; якщо ж тільки на сході – добре вродить жито,  на  півдні  –  просо,  на півночі – гречка.

* Якщо цього дня ясна й холодна погода – на посушливе літо, похмура й сніжна – на рясний урожай.

* На Богоявлення сніг іде – до урожаю, ясний день – до неврожаю.

* Вірили, якщо, йдучи на Йордан, пролетять поперед хоругв горобці, то велика смерть на дітей, граки – на молодь, а гуси – на літніх.

* Під час освячення води йде сніг – добре роїтимуться бджоли і колоситимуться хліба.

* Якщо вдень випав іній, то у відповідний день треба сіяти пшеницю.

* Йде сніг – на врожай гречки: зранку – ранньої, вдень – середньої, а ввечері – пізньої.

* Коли на Водохрещі випав повний місяць – бути великій воді.

* Якщо в цей день зоряна ніч – вродять горіхи і ягоди.

* Йде лапатий сніг – на врожай.

* Якщо похмуро – хліба буде вдосталь.

* На Водохрещі день теплий – буде хліб темний.

* Коли на Водохреща риба табунами ходить – на рої добре.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: