Парадоксальний Мирон Нестерчук

У меморіальному комплексі «Борцям за волю України», що у м. Стрию, відкрито виставку графіки Мирона Нестерчука. Її представляють Стрийський міський відділ культури, краєзнавчий музей «Верховина», літературно-мистецьке об’єднання «Хвилі Стрия» та мистецьке об’єднання «Стрий-КО». Ця експозиція є своєрідним продовженням нещодавньої ретроспективної виставки малярства і графіки «Привітання життя» з нагоди 75-річчя митця.

Художник неодноразово розповідав, як він приїхавши на початку 70-х років минулого сторіччя в Стрий, згодом познайомився з двома чудовими митцями – Остапом Оброцою та Петром Обалем. Власне, Остап Оброца, як віртуозний майстер гравюри на лінолеумі та екслібрисів показав йому багато технічних прийомів гравюри, якими Мирон Нестерчук користується дотепер.

Нагадаю, що у творчому доробку митця близько 200 рисунків, 230 гравюр (лінорит, дереворит, офорт), понад 200 живописних робіт (олія, темпера, пастель), близько 100 акварелей і оформлено близько 20 книг українських авторів. Мирон Нестерчук згадує як він з-понад сотню робіт (переважно графічних та акварелей) знищив у свій час. «Вони не мали якоїсь мистецької вартості, але могли б тепер послужити, як матеріал, для майбутніх творчих робіт», – з сумом зазначає.

У маестро з графікою свої особливі відносини. Мирон Нестерчук досягнув такої майстерності у цій техніці, що у нього однаково геніально виходять зображення сюжетів Нового завіту чи образ Покрови святої Богородиці, «Відпочинок селянина» чи автопортрет. Ви тільки придивіться, малюнок демонструє характер, темперамент, настрій художника.

Мова графіки заснована на виразних можливостях лінії, штрихів, плями (інколи колірної), фону основи (зазвичай аркуша паперу – білого або тонованого) з яким зображення утворює контрастне або нюансне співвідношення. Колір у графіці має другорядне значення – домінує тон. Графіка поділяється за призначенням на станкову, ілюстративну, плакатну та виробничо-прикладну, за технічними засобами на такі види: малюнок, гравюра (естамп), прикладна графіка і нетрадиційні техніки. Хоч такий розподіл є умовним.

Мирон Нестерчук брав участь у Міжнародній виставці графіки «Адам Міцкевич, до 200-річчя від дня народження» (Остров Велькопольський, Каліш, Польща, 1998); у 1999 році з виставкою естампної графіки побував у Вірменії. Виставка експонувалася в Єревані у престижному виставковому залі Фонду культури і користувалася значним успіхом, згодом перебувала в містах Ванадзорі та Гюмрі; у Міжнародному графічному конкурсі екслібрису (Глівіце, Польща, 2001, 2003, 2010); у Виставці малих форм гравюри «Беловежская Пуща» (Брест, Білорусь, 2009, 2012).

Термін «графіка» походить з грецької – «пишу, малюю». Мирон Нестерчук у прямому і переносному значенні цих слів – пише і малює. Він настільки багатогранна особистість, що про таких людей кажуть: «вдень з вогнем не знайти».

Якщо ви не розумієте як можна захоплюватися графікою – це означає одне, ви не бачили графічних робіт Мирона Нестерчука. Строге сполучення чорного і білого у його виконанні, причому білим є сам папір, а чорним —  олівець,  переверне вашу свідомість і як не парадоксально дасть змогу зрозуміти наскільки яскравим і дивовижним є навколишній світ.

Наталія КАРПЕНКОВА. Фото автора

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: